24.7.06

Tot 1995 was ik een kettingroker

Toen bleek na een scheef gezicht, moeilijkheden met spreken, dat roken bloedvaten in je hersenen verstopt. De neuroloog gaf me de goede raad: Stop met roken, of anders -Smoke now, die later-.


De laatste schooldag van het schooljaar 1994-1995.

Die dag rookte ik mijn laatste sigaret. De vakantie naar Aminona in Zwitserland is geregeld. Het is een zwaar jaar geweest. Ik stap uit bed. Heb ik gisteren mijn knie gestoten, mijn knie doet raar, het maakt ongecontroleerde bewegingen. Gaat wel over. Naar school, daar kom ik Marian Theunissen tegen. Goeie morgen, Marian, wil ik zeggen. Het woord Marian komt verwrongen uit mijn mond. Het lijkt wel of ik dronken ben. Ik de klas ga ik achter mijn lessenaar zitten, pak een pen en schrijf iets in het klassenboek. Na 3 letters blokkeert mijn hand, hij wil niet verder. Zo begon het!
Tegenwoordig is er voorlichting op de TV; hoe herken je een herseninfarct. Ik, nee Hennie, herkende het later, toen mijn gezicht scheef wegzakte. N.B: Je kunt een beroerte zelf snel herkennen. Vertoont iemand een of meer symptomen, dan heeft hij of zij waarschijnlijk een beroerte.

Bel direct 112 want tijdverlies = hersenverlies
.